Schrijf klantgerichte e-mails
7 tips!
Zijn jouw e-mails lekker leesbaar en duidelijk? Dan schrijf je klantgericht. Kun je nog wel wat tips gebruiken, lees dan verder.
1 > Schrijf kort en bondig
Stop maximaal 15 woorden in een zin. Langere zinnen maakt lezen lastig.
2 > Wees zuinig met hulpwerkwoorden
‘Wilt u onze tips?’ is duidelijker en korter dan ‘Ik zou u willen vragen of u onze tips wilt hebben.’
3 > Schrijf actief
‘Er wordt een afspraak gemaakt door Anna’ wordt dan ‘Anna maakt een afspraak.’
4 >Zet de klant centraal
In ‘U ontvangt het overzicht’ schrijf je vanuit het perspectief van de klant. In ‘Ik stuur u het overzicht’ zet je jezelf centraal.
5 > Hou het simpel
Volgens, met en terugsturen snapt iedereen. Met conform, betreffende en retourneren weet je dat niet zeker.
6 > Zorg dat je duidelijk bent
‘Zo spoedig mogelijk’ of ‘Vanmiddag na 15.00 uur’?
7 >Draai er niet omheen
Begin direct na de inleiding met je boodschap. Leg deze daarna pas uit. Zo weet de klant direct waar hij aan toe is.
Ook aan de slag met heldere e-mails?