Aandacht is het nieuwe goud!

2023-12-08T10:29:15+00:00

Aandacht is het nieuwe goud!

Aandacht is het nieuwe goud!

Het goede gesprek of ontwikkelgesprek vervangt bij steeds meer bedrijven en organisaties het traditionele functionerings- en boordelingsgesprek. Het goede gesprek maakt deel uit van een moderne gesprekscyclus binnen organisaties. Hierin is sprake van een continu dialoog, gericht op motivatie, ontwikkeling & groei, werkgeluk en betere prestaties. Maar hoe voer je zo’n goed gesprek als leidinggevende en waarom is het zo belangrijk?

En hoe ga je om met lastige situaties in zo’n gesprek? Denk aan demotivatie of onvoldoende presteren van jouw medewerker. Durf je de roze olifant in de kamer te bespreken? En hoe kom je juist tot motiverende, concrete afspraken over doelen die de ander ook echt gaat uitvoeren? Meer hierover en wat je met training kunt bereiken, lees je in dit artikel.

Drie hoofdonderwerpen staan centraal in het goede gesprek: de ontwikkeling van jouw medewerker, het werkplezier van jouw medewerker en zijn of haar resultaten.

Meer over de ontwikkeling
Auteur Stephen Covey vertelde het ons al: ‘Begin met het einde voor ogen!’ Vraag jouw medewerker waar hij of zij over drie tot vijf jaar wil staan. Denk aan vragen over welke taken of functies die hij of zij ambieert. En wat de leeftijdsfase van jouw medewerker betekent voor zijn of haar loopbaanwensen. Deze vragen gaan dus vooral over de loopbaan van jouw medewerker.

In gesprek over de ontwikkeling van een medewerker vraagt ook om inzoomen op competenties. Een competentie is de optelsom van iemands vaardigheden, kennis en persoonlijke kwaliteiten en inzet om het werk goed uit te voeren. Vraag bijvoorbeeld aan jouw medewerker in welke mate deze denkt te voldoen aan de verschillende competenties die bij een functie horen? Denk aan organisatiebrede, functiespecifieke en persoonlijke competenties.

Meer over het werkplezier
Iedere functie heeft leuke en minder leuke kanten. De vraag is of jouw medewerker voldoende taken en momenten heeft, waar hij of zij energie uit haalt zodat hij of zij met plezier werkt. In het goede gesprek bespreek je de verschillende aspecten van het werk. Jouw medewerker bereidt dit voor door een ‘rapportcijfer’ te geven en een rangorde (mate van belangrijkheid) te bepalen per aspect.

  • Zinvol werk: Haal ik voldoening uit mijn werk? Wat zijn mijn drijfveren om dit werk te doen? In welke mate voel ik me betrokken bij mijn team en bij de organisatie?
  • Samenwerking: Hoe ervaar ik de samenwerking binnen mijn team en in de organisatie verder? Welke bijdrage lever ik aan de samenwerking? Wat vind ik van de samenwerking met mensen buiten de organisatie?
  • Ontwikkelmogelijkheden: Zit er voldoende uitdaging in mijn werk? Welke ruimte heb ik om me te ontwikkelen? Welke kansen heb ik de afgelopen periode zelf gecreëerd? Welke opleiding, training of coaching heb ik gedaan?
  • Vitaliteit & werkdruk: Uit welke taken haal ik de meeste energie? Hoe zit het met mijn workload? Neem ik voldoende tijd voor ontspanning tijdens en na het werk? Voldoet mijn werkplek? Hoe fit voel ik me in het algemeen?
  • Persoonlijk leiderschap & eigenaarschap: Welke initiatieven heb ik genomen? In welke mate laat ik mijn stem horen? Ook als die afwijkt van de rest? Hoe verantwoordelijk voel ik me voor het werk? En voor de organisatie?
  • Ondersteuning van mijn leidinggevende en het leiderschap: In hoeverre en door wie voel ik me gesteund in mijn werk of bij mijn initiatieven? Wat verwacht ik van mijn leidinggevende en waar heb ik behoefte aan in de werkrelatie met mijn leidinggevende?

Meer over de resultaten
Wat ziet jouw medewerker als zijn of haar persoonlijke bijdrage aan behaalde resultaten? Niet alleen op inhoudsniveau, vooral evaluerend en vooruitkijkend. Om van te leren en om successen te vieren. Wat ging goed? Wat ging minder goed? Waar lag dat aan? En wat heb je ervan geleerd? Wat doe je een volgende keer anders? Maak SMART- afspraken met je medewerker en vraag hem of haar feedback bij derden in te winnen over het functioneren.

In dit goede gesprek is zelfinzicht de sleutel tot succes. Je wil jouw medewerker helpen helder te krijgen waar deze nu staat. Door zelfanalyse krijgt de ander inzicht in eigen kernkwaliteiten, competenties en drijfveren. Het maakt ook duidelijk waar minder sterke punten liggen en waar mogelijkheden en uitdagingen liggen

Kortom, het goede gesprek voer je door de ander centraal te stellen. Oprechte aandacht te geven. En vooral heel veel vragen te stellen. Jij vraagt, de ander denkt na, wikt, weegt, antwoordt, leert, reflecteert, komt tot zelfinzicht. En precies dat zelfinzicht zet jouw medewerker in beweging om doelen te halen. En dat is goud waard.

En…nog even dit! Het goede gesprek voer je dus niet eens per jaar in een vergaderkamer. Dat doe je vaker en bijvoorbeeld lopend in een park of in een gezellige lunchroom om de hoek. Dat geeft het gesprek een nieuwe dimensie.

Wat training kan doen
Het voeren van het goede gesprek kan uitdagend zijn. Medewerkers hebben verschillende communicatiestijlen, perspectieven en achtergronden. Het is belangrijk dat jouw medewerker de boodschap goed begrijpt en dat er geen misverstand ontstaat. Ook vraagt het van jou als leidinggevende iets om met emoties om te gaan. Gevoelens van stress, angst of weerstand kunnen namelijk een rol spelen bij medewerkers. Het geven en ontvangen van feedback moet vooral inspirerend en niet ontmoedigend zijn.

Dit alles vraagt van managers en leidinggevenden nieuwe vaardigheden en ontwikkeling. Training versterkt deze vaardigheden.

Ook aan de slag met het goede gesprek? Vraag naar de trainingsmogelijkheden! 

Maak werk van jouw Vitaliteit!

2023-10-31T14:56:44+00:00

Maak werk van jouw vitaliteit!

5 tips voor snel resultaat

Langer doorwerken, lunchpauzes overslaan of nog even een belafspraak doen in de auto, volle kopjes koude koffie op je bureau. Hou jij het hectische tempo nog bij? Elke dag zijn er duizend en één dingen te doen en daardoor kan de werkdruk behoorlijk toenemen. Zeker in onze hybride vorm van werken: thuis en op kantoor, is de balans tussen werk en privé soms nog lastiger te vinden. Een opgejaagd gevoel tot gevolg. Stress ligt op de loer.

Vitaliteit is onze energie om te leven. Wanneer je vitaal bent, bevat je de kracht om het leven te leven, zowel op de mooie als de minder mooie dagen. Vitaliteit wordt gezien als één van de vijf belangrijkste factoren die van belang zijn om geluk te kunnen ervaren.

Vitale mensen kunnen wel tegen een stootje. Vallen is geen falen, en als ze struikelen, dan staan ze gewoon weer op. Die mindset kun jij jezelf ook aanleren! En stimuleren in jezelf en bij anderen. Door teleurstellingen te evalueren, door creatief om te gaan met dat wat tegenzit (denk je in problemen of kijk je in kansen?) en door bewust te zijn van jouw invloed op hoe het nu verder gaat… Veerkrachtige mensen zijn fijne collega’s en inspireren anderen met een constructieve blik op de situatie!

Iedereen kan zijn vitaliteit vergroten door zijn leefstijl en levenshouding te verbeteren. Jij dus ook!

1. Eet gezond

Gezonde voeding geeft jou je lichamelijke energie die je nodig hebt. Gezond eten vermindert jouw kans op overgewicht en verlaagt jouw risico op bepaalde ziekten. Zonder overgewicht voel jij je zelfverzekerder en ben je productiever en weerbaarder op je werk. Toch is alleen kennis van gezonde voeding niet voldoende. Volhouden: dát is meestal de echte uitdaging.

Eet je hersenen gezond Wist jij dat voeding van grote invloed is op je hersenen? Maar liefst 20% van de energie die je binnenkrijgt uit voedsel gaat naar onze hersenen. Bepaalde voedingsstoffen dragen bij aan gezonde hersenen. Voeg deze voedingsstoffen dus slim toe aan je favoriete gerechten.

2. Ontspan na inspanning

Je hebt vast wel eens gehoord dat voor sporters hun ontspanning en rust net zo belangrijk is als hun trainingsuren en wedstrijden bij elkaar? Elke inspanning vraagt om een afronding met hersteltijd. Tussentijds opladen moet! Ademhalingsoefeningen, naar levend groen buiten kijken, voor je uitstaren of juist eventjes je ogenspieren rust gunnen door je ogen te sluiten helpt. Je brein ontspant zich. Je verhoogt je vitaliteit met herhaaldelijke ontspanning.

3. Sta op en wandel 😊

Pak de fiets of wandel naar je werk, als dat kan. Neem de trap in plaats van de lift. Maak in je lunchpauze een ommetje en voer telefoongesprekken het liefst terwijl je rondloopt. Al deze vormen van beweging dragen bij aan je vitaliteit. Nederland is helaas Europees kampioen zitten met gemiddeld 10,7 uur zitten op een doordeweekse dag. Als dit zitten met beeldschermwerk wordt gecombineerd heb je ook meer risico op klachten aan armen, nek en schouders.

4. Slaap je fit

Ontwikkel en houd je aan je eigen slaaproutine. Denk je hierbij aan de impact van cafeïne en alcohol op jouw nachtrust en de invloed van blauw licht op jouw slaap? Als je ‘s avonds naar een beeldscherm kijkt (televisie, laptop of mobiel) maakt je lichaam geen melatonine aan. Hierdoor kan het langer duren, voordat je je moe voelt en in slaap valt. Slaap is ons fundament is voor voeding en bewegen. Zonder voldoende goede slaap halen de beste voeding en voldoende beweging niets uit. Een goede nachtrust van zeven à negen uur is essentieel voor onze fysieke en mentale gezondheid. Je bent minder vatbaar voor tal van ziekten, variërend van hart- en vaatziekten tot dementie en depressie. Bij een slaaptekort neemt jouw hongergevoel toe en eet je misschien meer dan goed voor je is. Ook zorgt een slaaptekort voor minder motivatie om te bewegen.

5. Positieve mindset

Denk je in problemen of kijk je in kansen? Voel je dat dingen jou overkomen of neem je zelf de regie in handen? Wend je eigen invloed aan en kies voor een positieve levenshouding. Hulp bij nodig? Gun jezelf begeleiding van een professional: coach of psycholoog. Een positieve instelling maakt niet alleen jouw leven aangenamer, het zorgt er ook voor dat je je gelukkiger voelt en dat heeft weer zijn uitwerking op je fysieke welzijn. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die gelukkig zijn, leiden een gezonder leven dan mensen die somber zijn. Omgekeerd leidt meer zorg voor je fysieke gezondheid, bijvoorbeeld door te sporten en gezond te eten, ook weer tot een groter geluksgevoel. Een win-win op het gebied van vitaliteit dus.

Werk maken van vitaliteit?

Aanspreken op gedrag. Gewoon doen!

2023-10-16T07:33:39+00:00

Aanspreken op gedrag
3 tips!

“Ik vind echt dat je nu over mijn grens heen gaat.”

Op je werk krijg je soms te maken met vervelende situaties waarbij je je eigen grenzen moet bewaken. Hoe spreek je iemand aan in zo’n geval?

Aanspreken kan in veel situaties voorkomen. Bijvoorbeeld als een collega te laat binnenkomt. Of als je manager je standaard na werktijd belt. Hoe spreek je iemand effectief aan op gedrag? Drie tips!

1 > Zorg dat je kort & duidelijk bent
Spreek je behoefte en verwachtingen helder uit. Draai niet om de hete brei heen. Dus: “Ik zou het waarderen als je mij niet meer na werktijd belt”.

2 > Let op de intonatie van je stem en je lichaamstaal
Praat je zacht en kijk je vriendelijk? Dan leg je minder druk op de ander. Hoeveel druk je wilt leggen, bepaal je zelf. Blijf wel beleefd
?

3 > Emotie tonen mag
Je emotie uitspreken voorkomt irritatie, bij jezelf en bij de ander. Dus: “Ik vind het best vermoeiend als je mij belt na werktijd”.

Effectief aanspreken kan iedereen leren. In onze trainingen krijg je tips en handvatten om hoe jij effectief jouw grenzen en verwachtingen uitspreekt.

Kun jij wel wat extra tips gebruiken? Volg dan een training feedback geven!

Duidelijke e-mails. Meer effect!

2023-10-16T07:25:01+00:00

Schrijf klantgerichte e-mails
7 tips!

Zijn jouw e-mails lekker leesbaar en duidelijk? Dan schrijf je klantgericht. Kun je nog wel wat tips gebruiken, lees dan verder.

1 > Schrijf kort en bondig
Stop maximaal 15 woorden in een zin. Langere zinnen maakt lezen lastig.

2 > Wees zuinig met hulpwerkwoorden
‘Wilt u onze tips?’ is duidelijker en korter dan ‘Ik zou u willen vragen of u onze tips wilt hebben.’

3 > Schrijf actief
‘Er wordt een afspraak gemaakt door Anna’ wordt dan ‘Anna maakt een afspraak.’

4 >Zet de klant centraal
In ‘U ontvangt het overzicht’ schrijf je vanuit het perspectief van de klant. In ‘Ik stuur u het overzicht’ zet je jezelf centraal.

5 > Hou het simpel
Volgens, met en terugsturen snapt iedereen. Met conform, betreffende en retourneren weet je dat niet zeker.

6 > Zorg dat je duidelijk bent
‘Zo spoedig mogelijk’ of ‘Vanmiddag na 15.00 uur’? 

7 >Draai er niet omheen
Begin direct na de inleiding met je boodschap. Leg deze daarna pas uit. Zo weet de klant direct waar hij aan toe is. 

Ook aan de slag met heldere e-mails?

Feedback geven doe je zo

2023-10-31T14:47:49+00:00

Feedback geven doe je zo
7 tips!

Een collega die vaak te laat komt. Je manager die steeds zijn afspraak verzet. Best lastig iets van te zeggen, toch? Een cynische opmerking is dan snel gemaakt en een boze toon snel gezet. Op een prettige manier feedback geven helpt jou en jullie prettig samen te werken en te communiceren. Deze tips over feedback helpen je zeker op weg!

1 > Zeg welk gedrag je ziet of hoort 
‘Je reageert niet op mijn vraag’, klinkt fijner dan ‘Nu luister je weer niet naar me’.

2 > Geef het gevolg aan
Vertel welk effect dat gedrag op jou heeft. ‘Ik stel daardoor steeds minder vragen’.

3 > Benoem je gevoel
‘Ik voel me hierin niet serieus genomen’.

4 > Spreek je wens uit
Geef aan wat je wilt. ‘Wil je mijn vraag alsnog beantwoorden?’

5 > Spreek vanuit jezelf
Gebruik woorden als ‘ik, persoonlijk, naar mijn idee’ in plaats van ‘jij doet’ of ‘het is zo’. Let daarbij ook op je toon en je non-verbale houding.

6 > Check steeds tussendoor of jullie elkaar begrijpen
Met vragen als ‘Snap je wat ik bedoel?’, ‘Herken je dit?’ en ‘Kunnen we dat afspreken?’ zorg je voor tweerichtingsverkeer. 

7 > Geef ook positieve feedback
Van een welgemeend en uitgebreid compliment wordt iedereen blij toch?

Bij Extra Trainers kun je als team maar ook individueel aan de slag met samenwerken, communicatie en feedback. Meer weten?

Vergader effectief

2023-10-16T07:32:07+00:00

Vergader effectief
7 tips!

Lopen jullie vergaderingen regelmatig uit? Gaat het soms alle kanten op? En vraag je je dan ook wel eens af waarom je er überhaupt bij zit? Neem dan eens jullie vergaderagenda onder de loep. Een goed begin is – ook in dit geval – namelijk het halve werk. Lees onze tips!

1 > Nodig alleen mensen uit die bij de vergadering móeten zijn. Dat houdt het nuttig en interessanter.

2 > Geef een duidelijk onderwerp. Alleen ‘Intervisie’ zegt minder dan ‘Evaluatie inhoud intervisie 26 augustus’.

3 > Voeg het doel van het vergaderpunt toe. Bijvoorbeeld ’ter besluit’ of ’ter informatie’. Dan weten deelnemers wat er van ze verwacht wordt.

4 > Geef een indicatie van de tijd die beschikbaar is voor een agendapunt. Dat maakt het gesprek efficiënter. Ook kun je zo snel zien of alle agendapunten wel passen in het uurtje dat jullie dachten te vergaderen.

5 > Geef deelnemers een deadline waarvoor ze punten aanleveren. Vraag ze direct tip 2, 3 en 4 hierin mee te nemen.

6 > Neem ad hoc agendapunten alleen mee als het om spoedzaken gaat. ‘Vergeten aan te leveren’ hoort daar niet bij.

7 > Neem de tijd voor een ad hoc vergaderpunt mee in de agenda als jullie eigenlijk altijd wel een ad hoc punt moeten bespreken. Zo ronden jullie de vergadering altijd binnen de gestelde tijd af.

Meer weten over hoe jullie vergaderingen efficiënter en effectiever kunnen?

Zo werk je efficiënt

2023-10-16T07:39:54+00:00

Zo werk je efficiënt
7 tips!

Druk, druk, druk. Is jouw werk ook een dagelijkse race tegen de klok? Kleine aanpassingen in je dagelijkse routine helpen je. Onze trainers geven je graag 7 praktische tips voor meer rust en overzicht in je werk.

1 > Zorg voor een helder overzicht van je taken: wat moet je wanneer af hebben en hoeveel tijd kost je dat?

2 > Werk met een haalbare planning. Hou iedere dag tijd vrij voor zaken die ad hoc voorbij komen.

3 > Bundel je werkzaamheden. Check bijvoorbeeld vier keer per dag je mail in plaats van de hele dag door.

4 > Doe kleine taken direct. Bijvoorbeeld dingen die je binnen twee minuten kunt doen.

5 > Verdeel grote taken in kleinere. Makkelijker om mee te starten, makkelijker in te plannen.

6 > Zeg bewust ‘ja’ of ‘nee’. Vraag door tot je helder hebt wat en voor wanneer iemand iets van je wil.

7 > Neem pauze en bouw ontspannende momenten in. Even koffie halen, even in het niets staren, maar ook wandelend een gesprek voeren in plaats van in een kantoor.

Meer tips? Plan dan een training Efficiënt werken. Samen met collega’s of alleen.

Ga naar de bovenkant