Leidinggeven op afstand: blijf aangehaakt!

2020-06-30T15:43:41+00:00

Leidinggeven op afstand:
4 tips!

Corona zet thuiswerken definitief op de kaart. Tegelijkertijd is het wel de bedoeling dat jouw organisatie reilt en zeilt zoals altijd. Stuur jij jouw team nu op afstand aan? Een behoorlijk uitdaging! Hoe houd je je collega’s geïnformeerd, aangehaakt en gemotiveerd? Met deze vier tips kom je een heel eind.

1 > Schep duidelijkheid
Manage je verwachtingen. Wat spreek je af over bereikbaarheid en beschikbaarheid? En welke middelen gebruik je hiervoor? Bespreek ze met je team, stel vragen en sta open voor ideeën.

2 > Check-in!
Plan een online dagstart. Thuiswerken heeft meer dan alleen positieve kanten. De een mist het sociale contact, de ander voelt het werken in een vol en druk huis als last. Neem de ruimte te checken hoe het met iedereen gaat!

3 > Zorg voor heldere doelstellingen
Stem, juist op afstand, doelstellingen extra goed af. Er is gewoon minder alledaags werkvloercontact. Momenten waarin vaak nog extra afstemming en communicatie is. Met online werken valt dit grotendeels weg. Investeer in duidelijke doelen! Dat betaalt zich zeker terug!

4 > Geef vertrouwen
Laat je collega’s een beetje los en geef ze vertrouwen. Stuur zeker op gezamenlijke afspraken en durf tegelijkertijd de teugels wat te laten vieren. Effectief en motiverend!

Wil je meer tips en handvatten? Doe dan mee met onze korte Zoomsessie op 7 juli om 9.30 uur of 13 juli om 9.30 uur. De training individueel of met een team leidinggevenden volgen kan natuurlijk ook.

Meer weten over hoe je op afstand effectief leiding geeft?
Doe mee met Zoomsessie!

Online vergaderen: maak goede keuzes en afspraken

2020-06-30T15:46:24+00:00

Online vergaderen
3 tips!

We Zoomen, Teamen en Skypen erop los. Een paar maanden geleden was dat nog nieuw en spannend voor velen. Inmiddels vinden we het heel normaal. Natuurlijk zit je er lekker fris en fruitig bij. Je zorgt dat het geluid werkt en dat je op tijd inlogt. En, dat er een kat of huisgenoot in badjas door het beeld loopt, daar kijken we inmiddels niet meer van op. Toch?
Online vergaderen brengt ook nieuwe communicatieve uitdagingen met zich mee. Interactie en betrokkenheid spelen een belangrijke rol. Drie tips voor effectief online vergaderen.

1 > Hou de meetings kort
Online vergaderen is best vermoeiend. Hou je meeting daarom kort en krachtig. Is kort geen optie? Las dan iedere 45 minuten een korte break in. Zo hou je de energie erin.

2 > Maak keuzes
Bespreek je alleen lopende zaken of ga je ook nog voor een brainstorm? Minder handig dit te combineren. Maak een keuze om de beperkte energie effectief in te zetten. Bedenk ook goed wie er echt bij de meeting moeten zijn en wie niet.

3 > Haak iedereen aan
In een effectieve vergadering wil je dat iedereen aangehaakt is en blijft. Werk daarom met een duidelijke vergaderagenda: bepaal per punt of je alleen informeert of dat je een mening, oordeel of actie vraagt. Goede afspraken over de manier waarop ieder zijn punten inbrengt, zijn ook belangrijk.

Kan jij of jouw team wel wat meer tips gebruiken? Doe dan mee met onze Zoomsessie over online vergaderen op 15 juli om 14 uur of 6 augustus om 9.30 uur. Een uitgebreide maatwerktraining plannen voor je team kan natuurlijk ook.

Plan een training Online vergaderen

Aanspreken op gedrag. Gewoon doen!

2020-06-12T09:53:02+00:00

Aanspreken op gedrag
3 tips!

“Ik vind echt dat je nu te dicht bij me staat. Wil je je aan die 1,5 meter houden?”
Nu de coronamaatregelen versoepelen, komt er steeds meer verschil in hoe mensen zich gedragen. Dat kan betekenen dat je een situatie als vervelend ervaart. Hoe spreek je iemand aan in zo’n geval?
Aanspreken kan natuurlijk in veel meer situaties voorkomen. Bijvoorbeeld als een collega te laat (online) binnenkomt. Of als je manager je standaard na werktijd belt. Hoe spreek je iemand effectief aan op gedrag? Drie tips!

1 > Zorg dat je kort & duidelijk bent
Spreek je behoefte en verwachtingen helder uit. Draai niet om de hete brei heen. Dus: “Ik zou het fijn vinden als je een flinke stap naar achteren doet”.

2 > Let op de intonatie van je stem en je lichaamstaal
Praat je zacht en kijk je vriendelijk? Dan leg je minder druk op de ander. Hoeveel druk je wilt leggen, bepaal je zelf. Blijf wel beleefd
😉

3 > Emotie tonen mag
Je emotie uitspreken voorkomt irritatie, bij jezelf en bij de ander. Dus: “Ik vind het nog best spannend als je dichtbij mij staat”.

Effectief aanspreken kan iedereen leren. In onze online sessie ‘Aanspreken op gedrag’ krijg je in 2,5 uur tips en handvatten over hoe jij effectief jouw grenzen en verwachtingen uitspreekt.
Kun jij wel wat extra tips gebruiken?  Schrijf je dan in voor een van de sessies op 3 of 14 juli!
Doe mee met de online sessie!

Zo houd je thuiswerken vol

2020-04-15T07:39:07+00:00

Zo houd je thuiswerken vol
7 tips!

Vergaderen op je sloffen, ontbijten achter je laptop en misschien wel kinderen die elk moment je aandacht vragen. Je collega’s verwachten ondertussen bergen werk van je.  Hoe krijg je dat voor elkaar? Pas daarvoor deze thuiswerktips toe.

1 > houd je normale ritme
Want ritme geeft energie. Je brein weet wat het kan verwachten en dat is fijn. Dus doe zoals je altijd deed: pyjama uit, kam door je haar, kopje koffie erbij en aan het werk!

2 > luister naar je energie
Toch nog even iets afmaken… Dan is het maar klaar. Soms merk je dat steeds maar doorgaan ten koste gaat van je energie. Neem daarom een minipauze en haal een kopje koffie, loop een rondje of ruim iets op. Een powernap van 10 minuten kan ook geen kwaad.

3 > maak een planning
Maak een lijstje van wat je de volgende dag wil doen. Plan die taken in je agenda of zet ze op je ‘to-dolijst’. Schat bij elke taak in hoeveel tijd je nodig denkt te hebben. Dan zie je direct of je plannen haalbaar zijn.

4 > vermijd uitstelgedrag
Begin elke dag met iets waar je geen zin in hebt of waar je tegenop ziet. En heb je grote of ingewikkelde taken voor de boeg? Breek ze op in kleinere taken. Dat maakt het makkelijker te beginnen én je kunt dingen sneller afvinken. Hoe lekker is dat!

Een extra tip: Afleiding is fijn, maar het zorgt juist voor een overprikkeld brein. Kies je momenten op sociale media bewust en zet Netflix pas ’s avonds aan.

5 > kies je eigen werkplek
Is het nu bomvol thuis? Zorg dan voor een aparte werkplek. Heb je geen extra kamer? Gebruik een rode kaart als je niet gestoord kan worden en een groene als het wel kan. Klaar met werken? Verlaat je werkplek of ruim ‘m op. Niets is zo fijn als duidelijkheid.

6 > drink veel water
Wist je dat drie tot vier procent te weinig water drinken kan zorgen voor ‘hersenmist’? Dus drink elk uur een glas water en voorkom vermoeidheid, duizeligheid en (tijdelijke) cognitieve achteruitgang.

7 > beweeg!
Maak tussendoor een wandeling van 20 minuten of gooi een balletje over. Dat zorgt voor verbeterde hersenfuncties! Werk eens staand of wandel als je moet bellen.

Veel succes in deze tijd! Een geruststelling: thuiswerken kun je trainen. En goed getraind, werkt beter. Echt!

Duidelijke e-mails. Meer effect!

2020-04-14T10:56:43+00:00

Schrijf klantgerichte e-mails
7 tips!

Zijn jouw e-mails lekker leesbaar en duidelijk? Dan schrijf je klantgericht. Kun je nog wel wat tips gebruiken, lees dan verder.

1 > Schrijf kort en bondig
Stop maximaal 15 woorden in een zin. Langere zinnen maakt lezen lastig.

2 > Wees zuinig met hulpwerkwoorden
‘Wilt u onze tips?’ is duidelijker en korter dan ‘Ik zou u willen vragen of u onze tips wilt hebben.’

3 > Schrijf actief
‘Er wordt een afspraak gemaakt door Anna’ wordt dan ‘Anna maakt een afspraak.’

4 >Zet de klant centraal
In ‘U ontvangt het overzicht’ schrijf je vanuit het perspectief van de klant. In ‘Ik stuur u het overzicht’ zet je jezelf centraal.

5 > Hou het simpel
Volgens, met en terugsturen snapt iedereen. Met conform, betreffende en retourneren weet je dat niet zeker.

6 > Zorg dat je duidelijk bent
‘Zo spoedig mogelijk’ of ‘Vanmiddag na 15.00 uur’? 

7 >Draai er niet omheen
Begin direct na de inleiding met je boodschap. Leg deze daarna pas uit. Zo weet de klant direct waar hij aan toe is. 

Ook aan de slag met heldere e-mails?
Plan een training Klantgericht e-mailen

Feedback geven doe je zo

2020-04-14T10:52:49+00:00

Feedback geven doe je zo
7 tips!

Een collega die vaak te laat komt. Je manager die steeds zijn afspraak verzet. Best lastig iets van te zeggen, toch? Een cynische opmerking is dan snel gemaakt en een boze toon snel gezet. Op een prettige manier feedback geven helpt jou en jullie prettig samen te werken en te communiceren. Deze tips over feedback helpen je zeker op weg!

1 > Zeg welk gedrag je ziet of hoort 
‘Je reageert niet op mijn vraag’, klinkt fijner dan ‘Nu luister je weer niet naar me’.

2 > Geef het gevolg aan
Vertel welk effect dat gedrag op jou heeft. ‘Ik stel daardoor steeds minder vragen’.

3 > Benoem je gevoel
‘Ik voel me hierin niet serieus genomen’.

4 > Spreek je wens uit
Geef aan wat je wilt. ‘Wil je mijn vraag alsnog beantwoorden?’

5 > Spreek vanuit jezelf
Gebruik woorden als ‘ik, persoonlijk, naar mijn idee’ in plaats van ‘jij doet’ of ‘het is zo’. Let daarbij ook op je toon en je non-verbale houding.

6 > Check steeds tussendoor of jullie elkaar begrijpen
Met vragen als ‘Snap je wat ik bedoel?’, ‘Herken je dit?’ en ‘Kunnen we dat afspreken?’ zorg je voor tweerichtingsverkeer. 

7 > Geef ook positieve feedback
Van een welgemeend en uitgebreid compliment wordt iedereen blij toch?

Bij Extra Trainers kun je als team maar ook individueel aan de slag met samenwerken, communicatie en feedback. Meer weten?
Plan een training Feedback geven & ontvangen

Vergader effectief

2020-04-14T10:53:27+00:00

Vergader effectief
7 tips!

Lopen jullie vergaderingen regelmatig uit? Gaat het soms alle kanten op? En vraag je je dan ook wel eens af waarom je er überhaupt bij zit? Neem dan eens jullie vergaderagenda onder de loep. Een goed begin is – ook in dit geval – namelijk het halve werk. Lees onze tips!

1 > Nodig alleen mensen uit die bij de vergadering móeten zijn. Dat houdt het nuttig en interessanter.

2 > Geef een duidelijk onderwerp. Alleen ‘Intervisie’ zegt minder dan ‘Evaluatie inhoud intervisie 26 augustus’.

3 > Voeg het doel van het vergaderpunt toe. Bijvoorbeeld ’ter besluit’ of ’ter informatie’. Dan weten deelnemers wat er van ze verwacht wordt.

4 > Geef een indicatie van de tijd die beschikbaar is voor een agendapunt. Dat maakt het gesprek efficiënter. Ook kun je zo snel zien of alle agendapunten wel passen in het uurtje dat jullie dachten te vergaderen.

5 > Geef deelnemers een deadline waarvoor ze punten aanleveren. Vraag ze direct tip 2, 3 en 4 hierin mee te nemen.

6 > Neem ad hoc agendapunten alleen mee als het om spoedzaken gaat. ‘Vergeten aan te leveren’ hoort daar niet bij.

7 > Neem de tijd voor een ad hoc vergaderpunt mee in de agenda als jullie eigenlijk altijd wel een ad hoc punt moeten bespreken. Zo ronden jullie de vergadering altijd binnen de gestelde tijd af.

Meer weten over hoe jullie vergaderingen efficiënter en effectiever kunnen?
Plan een training Vergaderen

Zo werk je efficiënt

2020-04-14T10:54:02+00:00

Zo werk je efficiënt
7 tips!

Druk, druk, druk. Is jouw werk ook een dagelijkse race tegen de klok? Kleine aanpassingen in je dagelijkse routine helpen je. Onze trainers geven je graag 7 praktische tips voor meer rust en overzicht in je werk.

1 > Zorg voor een helder overzicht van je taken: wat moet je wanneer af hebben en hoeveel tijd kost je dat?

2 > Werk met een haalbare planning. Hou iedere dag tijd vrij voor zaken die ad hoc voorbij komen.

3 > Bundel je werkzaamheden. Check bijvoorbeeld vier keer per dag je mail in plaats van de hele dag door.

4 > Doe kleine taken direct. Bijvoorbeeld dingen die je binnen twee minuten kunt doen.

5 > Verdeel grote taken in kleinere. Makkelijker om mee te starten, makkelijker in te plannen.

6 > Zeg bewust ‘ja’ of ‘nee’. Vraag door tot je helder hebt wat en voor wanneer iemand iets van je wil.

7 > Neem pauze en bouw ontspannende momenten in. Even koffie halen, even in het niets staren, maar ook wandelend een gesprek voeren in plaats van in een kantoor.

Meer tips? Plan dan een training Efficiënt werken. Samen met collega’s of alleen.
Plan een Training Efficiënt werken

Go to Top